понедельник, 1 февраля 2016 г.

ТРДК 2016. 2 тиждень. Звіт про роботу на другому тижні

Одразу  хочеться про позитиви тижня:
1. Я взяла участь (очно) у педагогічній майстерні "Деякі питання методичного забезпечення якості навчання" (проф. Кухаренко В.М.) у межах ХІІІ Міжнародної школи-семінару "Сучасні педагогічні технології в освіті" (26.01.2016). 
Готуючись до школи-семінару, я намагалася для себе з*ясувати питання ролі куратора змісту в підвищенні якості навчання. Так я познайомилася з двома статтями І.Травкіна. Думки з цього приводу я виклала тут: http://pv27.blogspot.com/2016/01/4_25.html (друга половина звіту). Завдяки такому зануренню, під час заходу я була "в теме (рос.)". Проте, зовсім новим (до цього нічого не чула і не бачила), про що варто дізнатися хоч трошки більше, для мене виявилося наступне:
  • "Hangouts  Google+ краще, ніж Scype" (К.В.М.);
  • що є "бейджі" для відзначення навчальних досягнень студентів у соціальних мережах, які є релевантними знанням, умінням, навичкам за предметом, який вивчається;
  • геймифікація - використання ігрових методів у навчанні (О.К.: які методи маються на увазі?);
  • Google Apps - корпоративна електронна пошта, зберігання оnline файлів корпоративного доступу;
  • методика оцінювання кінцевого результату заходів (навчання) Дональда Киркпатрика.
Для себе відзначила вкрай позитивну атмосферу спілкування під час педмайстерні. 
Із подачі Костянтина Бугайчука замислилася над тим, що ж важливіше: мотивація чи дисципліна. В Twitter знайшла масу твітів з цього приводу, у тому числі - http://www.adme.ru/svoboda-psihologiya/pochemu-disciplina-gorazdo-vazhnee-motivacii-909310/. Сподіваюсь, що свої міркування найближчим часом викладу на блозі (останнім часом більш зручнішим для мене стало міркувати на папері: візуалізація думок надає змогу відкидати зайве, структурувати докази, детальніше осмислювати почуття).
Вразило: неспівпадіння зовнішнього зображення (фото з аккаунтів) людей (співучнів за курсом "Куратор змісту 4") з їх 3D виглядом. 
Сподобалася матафора Наталії Стрелець "куратор версії 1.0". 
Вирішила, що колись напишу пост-рефлексію про навчання на курсі "Куратор змісту", щось типа "Історія однієї модифікації людини до куратора змісту версії 1.0" або "Куратор змісту: думки й емоції учасника".
Володимире Миколайовичу! Дуже дякую за нові можливості розвитку та професійного зростання!!!

2. Подобається інтерфейс курсу. Особливо - те, що завжди видно, скільки нових повідомлень з*явилося за відсутності слухача в курсі. Так я випадково знайшла форум "Новини", де розміщуються повідомлення про проведення вебінарів. 
На жаль, про час проведення вебінару другого тижня я дізналася занадто пізно, тому не брала в ньому участі.


Моєю метою на другому тижні було - "розібратися" з теоретичною інформацією тижня, якнайкраще прояснити для себе особливості побудови та застосування Таксономії Блума, оскільки у мене склалася уява про те, що застосування цієї методики (технології) під час планування навчально-виховного процесу - є вкрай важливою умовою підвищення його (навчально-виховного процесу) якості.
Опис ознайомлення з Таксономією Блума та розробки плану дистанційного курсу "Превентивне виховання" детально описані тут: 
http://dn27ok.blogspot.com/2016/01/2016-2.html.


Процес же "подолання" теорії другого тижня був досить довгим. Зі всією відповідальністю я намагалася "опрацювати" запропоновані завдання.

Завдання 1. Наведіть, будь ласка, два – три приклади визначення цілей, які, на Вашу думку, сформульовані досить добре. Доведіть свою думку з точки зору характеристик опанування певних запланованих до засвоєння видів діяльності.

Відповідь: Нижче наведені приклади (з плану дистанційного курсу "Превентивне виховання", оскільки варто навчатися на своїх помилках) визначення цілей, які на мою думку сформульовані добре:
  •     Мета 1: скласти перелік психовікових та особистісних особливостей школяра (школярів) відповідно описаній ситуації та використовуючи матеріали тижня
1. дія (виконання): скласти перелік;
2. умови виконання:  відповідно описаній ситуації та використовуючи матеріали тижня;
3. критерії успішності виконання: наявний перелік; перелік містить саме психовікові та особистісні особливості людини (групи людей) саме шкільного віку; особливості школяра (школярів) відображають описану ситуацію; у складеному переліку простежуються елементи (деякі моменти) матеріалів тижня;
4. конкретно вказані цілі: наявний складений перелік психовікових та особистісних особливостей школяра (школярів);
5. конкретно вказані шляхи досягнення мети:  відповідність описаній ситуації; використання матеріалів тижня.
  •     Мета 2: презентувати (у вигляді презентації PowerPoint) одну з сучасних навчально-виховних технологій для застосування в превентивній виховній діяльності (з точки зору всіх розглянутих підходів)


1. дія (виконання): створити презентацію PowerPoint (презентувати / представити на розгляд / прорекламувати);
2. умови виконання:  застосування програми PowerPoint, технологія має бути розглянута з точки зору різних (вже вивчених) підходів;
3. критерії успішності виконання: презентація розроблена саме в PowerPoint, обрана технологія є сучасною (відповідає сучасним вимогам, щодо забезпечення формування знань, умінь, навичок, компетентностей, не суперечить діючим нормативно-правовим актам тощо); технологію можна використовувати в превентивній виховній діяльності, технологія розглянута з точки зору різних (вже вивчених) підходів;
4. конкретно вказані цілі:  наявність створеної презентації PowerPoint;
5. конкретно вказані шляхи досягнення мети: розроблення презентації; презентація має створюватися саме в програмі PowerPoint, аналіз технології має містити погляди з точки зору всіх, вже вивчених, підходів.


Завдання 2. Перекажіть своїми словами три причини, за якими потрібно явно описувати цілі навчання.

Відповідь: Явно прописана мета дозволяє:
- студенту - сформувати певне уявлення про предмет; усвідомити, що потрібно зробити (які дії), за яких умов, за якими критеріями буде оцінена його діяльність; 
- викладачу - забезпечити системний підхід до створення дистанційного курсу, правильно підібрати завдання для формування в студентів необхідної професійно важливої компетентності, забезпечити суб*єкт-суб*єктну взаємодію зі студентом, сприяти особистісному й професійному їх зростанню;
- іншому викладачу - забезпечити якісне викладання предмета (теми) за умови відсутності  основного викладача.

Завдання 3. Прочитайте наведене твердження:
"Дати взагалі про основні ідеї діяльнісного підходу у навчанні з наголосом на положеннях психології розвитку в її сучасних трактуваннях".
На що, на вашу думку, більше схоже наведене вище твердження? Спробуйте сформулювати свій варіант редакції цього твердження і додайте свою відповідь щодо його спрямування: на опис курсу чи на мету курсу.

Відповідь: Як на мене, саме завдання сформульовано досить не зрозуміло (можливо цей текст переведено за допомогою електронного перекладача?). Зараз намагаюся зробити "те, не знамо що".
Мета: Узагальнити основні ідеї діяльнісного підходу до навчання, посилаючись на положення психології розвитку в її сучасних трактуваннях.
За Л.С.Виготським, А.Н.Леонтьєвим, П.Я.Гальперіним, головним механізмом психічного розвитку людини є механізм засвоєння соціальних видів і форм діяльності, що склалися історично. Засвоєні у зовнішній формі, ці процеси перетворюються у внутрішні, розумові. Дистанційний курс, що передбачає формування професійно важливих знань, відпрацювання певних дій, умінь, навичок, набуття компетенцій є вкрай важливим для дорослих (період ранньої (20-40 років) та середньої (40-70 років) дорослості) людей, оскільки для людей цієї вікової категорії набуття професійно-важливих компетентностей сприяє утворенню самоідентичності людини як компетентного працівника, що в свою чергу призводить до посиленню внутрішньої мотивації до праці, посилюється залученість до процесу праці, підвищується її продуктивність. І це мотивує людину на подальше підвищення професійної компетентності. За матеріалами видання: Психологический атлас человека / под. ред. А.А.Реана. - СПб, 2006. - С.435, 454-455, 514-516. (спрямування на опис курсу).
Діяльнісний підхід у навчанні передбачає формування мети навчального курсу з урахуванням специфіки майбутньої професійної (виробничої) діяльності, тобто має бути орієнтованим на засвоєння знань, умінь, навичок, видів та способів діяльності, необхідних для виконання професійної діяльності. Це є важливим, оскільки навчання, як рухова сила психічного розвитку, утворює зону найближчого розвитку психіки людини (відстань між рівнем актуального розвитку та рівнем можливого розвитку). У даному випадку мова йде про студентів, що отримують першу освіту, оскільки провідною діяльністю людини в період ранньої юності є саме оволодіння професійною діяльністю. Далі - протягом подальшого життя професійно важливі знання, уміння, навички постійно удосконалюються. І для людей (спрямування на мету курсу).

Завдання 4. Спробуйте розглянути на матеріалі свого курсу довільний уривок навчального тексту в такий спосіб, щоб у змісті проглядалися цілі його засвоєння з точки зору майбутньої діяльності та визначеної професійної компетентності.

Відповідь: 
Створення моделі (моделювання) дає можливість застосувати системний підхід до організації та здійснення превентивного виховання, а саме: надає змогу урахувати особливості навчального закладу та його місцезнаходження, передбачити залучення фахівців певного профілю, цілеспрямовано застосовувати певні форми і методи діяльності (які відповідають меті та завданням), спрогнозувати очікувані результати та застосувати методи їх оцінювання тощо.

Навички моделювання є важливими в роботі класного керівника, оскільки рівень системності виховного простору безпосередньо впливає на результативність превентивної роботи.

Цілі засвоєння даного матеріалу з точки зору професійної діяльності: створення моделі дає можливість урахувати особливості навчального закладу та його місцезнаходження, передбачити залучення фахівців певного профілю, цілеспрямовано застосовувати певні форми і методи діяльності (які відповідають меті та завданням), спрогнозувати очікувані результати та застосувати методи їх оцінювання тощо (описані професійні обовязки класного керівника загальноосвітнього навчального закладу).
Цілі засвоєння даного матеріалу з точки зору педагогічної професійної компетентності: навички моделювання є важливими в роботі класного керівника, оскільки безпосередньо впливають на результативність превентивної роботи (що є показником компетентності у питаннях організації та здійснення превентивного виховання).

Завдання 5. Спробуйте визначити етапи виконання діяльності, умови виконання та критерії можливого оцінювання її результатів, якщо мета визначена словами "читати наданий матеріал".

Відповідь: 
1. дія (виконання): читати;
2. етапи виконання діяльності: етапи відсутні, оскільки: читати (дія відбувається постійно)
3. умови виконання:  читати постійно, читати виключно наданий матеріал;
4. критерії успішності виконання: постійне читання лише наданого матеріалу (кінцевого результату дії, результату діяльності не передбачено, тому відстежити результат не є можливим);
5. конкретно вказані цілі:  процес читання має бути безкінечним, кінцевої мети немє;
6. конкретно вказані шляхи досягнення мети: якщо мети немає, які ж можуть бути шляхи її досягнення?
Таким чином, запропонована мета визначена не явно.


Завдання 6. Придумайте і запишіть не менш ніж п'ять прикладів цілей з явним і неявним виконанням. Сформулюйте і запишіть індикатор для кожного неявного виконання.

Відповідь (на прикладі дистанційного курсу "Превентивне виховання")
Мета
Індикатор
Явне виконання
Створити та налаштувати блог на платформі Blogger
уміти
Описати проблемну педагогічну ситуацію, пов’язану з дитиною «групи ризику»
знати (таку ситуацію)
Скласти перелік психовікових та особистісних особливостей школяра
знати (психовікові та особистісні характеристики)
Неявне виконання
Презентувати себе
професійна діяльність, захоплення, очікування від курсу
Проаналізувати свою діяльність як педагога, що опікується питаннями здійснення превентивного виховання
функції, методи превентивної діяльності, досягнення, наявні особистісні якості, проблеми
Розробити план на місяць превентивної виховної діяльності класного керівника
скласти таблицю з розділами: дата, захід, форма проведення, суб’єкти співпраці, примітки

Завдання 7. Які альтернативні види аналітичної діяльності Ви могли б запропонувати? Як забезпечити умови такої діяльності? Які засоби опрацювання інформації бажано застосувати? 
Відповідь: Я обов*язково дам відповідь на це питання, але трошки пізніше: потрібна перезагрузка мозоку.


І нарешті - Підсумкові питання до теоретичного блоку:
  1. Чи обовязково у дистанційному курсі прописувати цілі тижнів (завдань)?
  2. Чи потрібно інформувати студента про Таксономію Блума?

Я думаю, що ці питання наприкінці теоретичного блоку є риторичними. Дійшовши до кінця 10 сторінки, надавши відповіді на всі питання, що зустрічаються у тексті і виконавши всі запропоновані завдання, відчуваєш себе (я - про себе) якнайменше - прихильником усіх цих ідей, теорій і методик. 

Невже після ретельного опрацювання такої кількості теорії є хоч одна людина, яка свідомо, без провокацій і не для привертання до себе уваги відповість: "Ні!"? Покажіть її!!! Можливо, у неї проблеми з фільтрами?!!!

Вирішенням цих (на мою думку, - достатньо проблемних завдань "на логіку") я займалася 4 дні. Чому займалася? Чому цим? Чому 4 дні? Я відпрацьовувала аналітичні навички, занурилася до змісту вікової психології, повторила діяльнісний підхід у навчанні, було цікаво. І, думаю, що в подальшій роботі методиста ці знання також стануть у нагоді. Як на мій погляд, ці тренувальні завдання є значно складнішими за розробку плану дистанційного курсу і розміщення його в Moodle (навіть для розробника дистанційних курсів версії "0.0 - чайник", як я).
Тому протягом цих днів мене не залишало питання: чому так мало балів передбачено за розв*язання цих складних завдань? Невже це - необов*язкові завдання? Скільки курсантів спромоглися їх виконати? Чи правильно виконала я?
Загалом, на роботу з матеріалами тижня я витратила... (Я НЕ ВИТРАТИЛА!!! Я ПРИДБАЛА!!!)
Краще так: з матеріалами тижня я працювала приблизно годин 20 часу (чистого, без перерв).
Дякую за нові знання, нові думки і нові можливості!!! Зайвих знань не буває. 
І ще я упевнена, що нічого в житті не буває випадковим або не вчасним.
Ми завжди там, де треба, з тими, з ким треба...

Комментариев нет:

Отправить комментарий